صفحه اصلی > خبرها 


نسخه چاپي

دکتر تقي نژاد بر ضرورت برند شدن سازمان هاي دولتي تاکيد کرد؛

افزايش بهره وري در گرو برندسازي

مدير عامل شرکت گاز استان البرز افزايش بهره وري و رضايت ذينفعان را در گرو برند شدن سازمان هاي دولتي مي داند و در همين راستا، مي کوشد سازمان خود را به يک برند تبديل کند. او معتقد است که مسئوليت اجتماعي و در پي آن سرمايه اجتماعي که منجر به افزايش بهره وري مي شود، در سايه برند سازي قابل دستيابي است « مسئوليت اجتماعي يعني يک فرد در قبال خود، ديگران و جامعه اي که در آن زندگي مي کند، احساس تعهد داشته باشد. اين تعهد باعث ايجاد اعتماد مي شود و اعتماد بزرگترين سرمايه اجتماعي است».

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان البرز، دکتر حسين تقي نژاد سرمايه اجتماعي را با هم بودن، با هم کار کردن و خلق ارزش با همديگر مي داند که نمودهاي آن در سازمان هاي مردم نهاد (NGO) ديده مي شود « بر اين اساس، هنرمندان، نخبگان و همه کساني که براي مواجهه با مشکلات جامعه هم انديشي مي کنند، به تقويت سرمايه اجتماعي ياري مي رسانند».

اين مسئول در پاسخ به اينکه سرمايه اجتماعي چيست و چرا به آن نيازمنديم مي گويد « زماني که سرمايه اقتصادي را با سرمايه انساني ترکيب کنيم، رشد اقتصادي حاصل مي شود. اين فرايند را در کارِ يک کاسب يا کارخانه دار مي توان ديد که با يک ميزان سرمايه اقتصادي به علاوه‌ي نيروي کار خود يا ديگران به سود اقتصادي مي رسد. در کنار اين دو نوع سرمايه، شکل ديگري از سرمايه وجود دارد به نام سرمايه اجتماعي که به معني با هم کار کردن و خلق ارزش کردن است. با ورود اين نوع سرمايه نتايجي همچون بهبود ساختار، بهبود مديريت، خلاقيت، نوآوري، مديريت دانش، انتقال تجربيات نيز حاصل مي شود. در نتيجه در کنار رشد اقتصادي، افزايش بهره وري خواهيم داشت.».

او در توضيح بهره وري از مثال نصب علمک گاز درب يک خانه استفاده مي کند که حدود 6 ميليون تومان هزينه دارد اما با افزودن سرمايه اجتماعي به سرمايه انساني و اقتصادي، هزينه نصب علمک به 5 ميليون تومان مي رسد و تاکيد مي کند «در حال حاضر با نبود سرمايه اجتماعي، هزينه ها بالا مي رود به همين دليل توان رقابتمان با دنيا کاهش مي يابد».

دکتر تقي نژاد در ادامه، با اشاره به وجود محصولات درجه يکي مانند فرش، زعفران و پسته در کشور، علت عدم خلق يک برند جهاني از اين محصولات را در سه مقوله دسته بندي کرد:« نخست اينکه زبان برند از جنس مهرباني و محبت است اما در سيستم ما، غلبه با فکر دولتي است. به اعتقاد من روحيه ما يک روحيه
کارفرما-پيمان کاري، يا رئيس - مرئوسي است. عبارت ارباب رجوع يعني مردم ارباب ما هستند اما گويا ما که پشت ميز نشسته ايم خود را ارباب مردم مي دانيم؛ ما فکر نمي کنيم که چک حقوقمان را مردم پرداخت مي کنند بلکه خود را کارمند دولت مي دانيم. با چنين تفکري نمي توان برند ايجاد کرد. براي ايجاد برند، بايد نگاهمان را تغيير دهيم و نگاه مشارکتي داشته باشيم؛ بايد با نگاه مهرباني به مشتريان و همکارانمان نگاه کنيم.

 او در ادامه گفت: دليل دوم تفاوت فرهنگي است. آيا در ذهن ما نهادينه شده که متفاوت عمل کنيم؟ که بايد بهتر از ديروز باشيم؟ به ياد داشته باشيم که سرمايه اقتصادي و سرمايه انساني مي تواند منجر به رشد شود اما عامل توسعه، سرمايه اجتماعي است و سرمايه اجتماعي بر کيفيت زندگي اثر مي گذارد نه رشد. متاسفانه در جامعه امروز ما چنين نگرشي وجود ندارد. بسياري از افراد در جامعه به جاي ارائه خدمت و ماندگاري صرفا به سود مي انديشند. به همين دليل برند در ذهن ما جايگاهي ندارد وگرنه قطعا فکر مي کرديم چگونه برند خلق کنيم.

او سومين فاکتور را شيوه تصميم گيري دانست و گفت: ما معمولاُ اقتضايي تصميم مي گيريم و هرگز سياست گذاري هاي بنيادين نداشته ايم. بنابه ضرورت، امروز يک تصميم مي گيريم و فردا تصميمي ديگر اتخاذ مي کنيم اما اين روش ناکارآمد و مخالف روح برند است. شما وقتي در مک دونالد همبرگر مي خوريد، در هر کشوري که باشيد اندازه همبرگر و نان؛ محل قرارگرفتن کاهو و گوجه فرنگي؛ وزن و اندازه سيب زميني ها و ... در همه جا يکسان است. چرا؟ چون سازنده‌ي اين برند، به دنبال ايجاد سيستم بوده به همين دليل نظم را در سازمانش نهادينه کرده است. بابت اين نظم و پيوستگي نيز هزينه مي پردازد تا بتواند برندش را حفظ کند اما در ايران چقدر با نظم و پيوستگي سازماني مواجهيم؟ کافي است چند نمونه از بستني هاي داخلي را مورد آزمايش قرار دهيد و ببينيد آيا دقيقا يکسان هستند؟ خير. چرا؟ چون ما منظم کار نمي کنيم؛ نمي خواهيم به خود زحمت بدهيم. از همين روست که معتقدم بايد مسئوليت اجتماعي را با ايجاد برند شکل دهيم. حاصل اين تغيير، ايجاد اعتماد و يک زندگي خوب خواهد بود اما براي اين دستاورد بايد تلاش کرده و سيستم و ساختار ايجاد کنيم. که البته ما در هردوي اين ها يعني ايجاد ساختار و سيستم ضعيف هستيم».

 

پايان بخش اول

ادامه دوشنبه آينده

 

 

 

  • تاریخ درج خبر :
  • 1398/04/10 - ٠٧:٥٩
  • تاریخ بروز رسانی خبر :
  • تعداد بازدید خبر :
  • 111

خروج




تصاویر منتخب